Ezek a különleges virágok nyílnak a Dunántúlon – egy meglepetést is találtunk!

A téltemető, a hóvirág, a kankalin, a kökörcsin, és a krókusz is virágzik már – Dunántúli túránk során egy meglepetés is ért minket: van egy mandulafa a Tapolcai-medencében, ami minden év február második felében virágozni kezd.
A téltemető:

A téltemető közismerten kora-tavasszal nyíló virág, a nevében is hordozza ezt, a hóvirággal együtt. A Balaton-felvidéken túrázók számára február végétől kiváló célpont az Aszófő melletti völgy, melyben hazánk egyik legjelentősebb téltemető-előfordulása látható. Az Aszófői-Séd völgye a falu keleti részén húzódik, megközelíthetjük a Balatonfüred felől induló „felső” útról, ha a régi kemping felé jobbra letérünk. Hamarosan egy parkolóhoz érünk, melynél egy tábla mentén indulhatunk a völgy felé, pár perces sétával elérjük a sárga virágszőnyeggel borított patakvölgyet.

Téltemető sárgállik az Aszófői-séd völgyében / Fotó: Pető Piroska

A Pécsely felé haladó műútról is leereszkedhetünk a völgybe, ahol gyalogösvényen haladhatunk Pécsely határa felé. A csodaszép virágok védettek, közéjük több védett növény is keveredik, mint például a hóvirág és a májvirág.

A terület fokozottan védett, nagyon fontos, hogy a kijelölt ösvényről ne térjünk le, a természetvédelmi szempontból kiemelkedően értékes élőhelyre vigyázzunk, élményeket és fotókat vigyünk haza!

Eljött a mogyoró és a téli jázmin ideje is.

Természetes élőhelyén kívül parkokban, kertekben is felhívja magára a figyelmet a mogyoró, lecsüngő virágzatával. A virágpora már ilyenkor irritációt okoz azoknak, akik allergiások erre a pollenre.

Veszprém megyében és Zalában is készítettünk képeket a virágzó mogyoróbokroknál.

Aki egyszer megismeri, nagyon megszereti a jellemzően február elejétől folyamatosan virágzó fagytűrő cserjét. Az olajfafélék családjába tartozó téli jázmin nagy tömegben kifejezetten jó díszítőhatást eredményez, sárga virágai jókedvű melegséget varázsolnak a még télies arcát mutató tájba.

Vidám környezetet eredményez a téli jázmin / Fotó: Pető Piroska

Jelenleg teljes pompájában látható, lehajló hajtásai hamar gyökeresednek, könnyen szaporítható.

Lenyűgöző sárga az ég kékjével / Fotó: Pető Piroska
Meglepetések is kísérik utunkat.

A Balaton északi partja mentén honos gyümölcsfánk a tavasszal rózsaszínben tündöklő mandula, melynek számos fajtájával találkozhatunk. Több település- például Balatonakali- élen jár a mandulatermesztés terén és a mezőgazdasági parcellákról is szép ültetvények köszönnek vissza.

Egy lelkes fotóskollégától tudok pár éve egy olyan mandulafáról, mely minden évben az elsők között bontja rózsaszín virágszirmait. Korábban egy balatonszepezdi fához látogattunk el rendszeresen, mely nagyon hamar virágba borult. A szóban forgó öreg mandulafa a Tapolcai-medencében él, a Szent György-hegy déli lejtőjén hirdeti legkorábban a tavasz közeledtét. Szép formájú, idős fa.

Virágzó mandulafa ágak / Fotó: Pető Piroska

Az éjjeli fagyokat, hózáporokat is átvészelve február 19-étől biztosan virágozni kezd, ekkor készítettünk képeket a gyönyörű mandulavirágokról.

Gyakori cserje a pirosas virágokkal virító japánbirs vagy díszbirs, mely március végétől garantáltan mutatós.

A lombhullató cserje bimbói már növekednek, a kinyílt virágok még a hidegebb órákban elfagyhatnak.

Robbanásra készen a japánbirs / Fotó: Pető Piroska

A szirmait bontogató japánbirs is arra biztat minket, hogy készüljünk a tavaszi munkálatokra, és hangolódjunk a kellemes, virágillatú napokra.

Március kapujában mondhatjuk, hogy itt az ideje a hagymások előbújásának, a klasszikusok között csodálhatjuk a krókuszokat, és a már növekvő jácintokat.

Krókusz a kiskertben / Fotó: Pető Piroska

A Dunántúlon sokhelyütt felfigyelhetünk egy jellegzetes kora-tavaszi virágra, melynek egyes változataihoz kertészetekben is hozzájuthatunk. A kankalinok között elsőként természetes élőhelyén a szártalan kankalin bukkan elő, olykor nagy tömegben.

Idén a petőmihályfai szőlőhegyen láttuk meg az első virágzó példányokat.

Szártalan kankalinok növekednek a tél-végi környezetben / Fotó: Pető Piroska

Az avar közül integető, üde zöld levelű, halványsárga virág láttán jó kedvre derülhetünk. A szőlősorok alatt, a boronafalas pincék környezetében mesebeli kép tárult fel a virágokkal szórt területen.

A Zalaegerszeghez közeli Bocfölde felett is különleges élmény ért bennünket: a hegyen, a pusztuló pincék és átalakított, rendezettebb épületek között is megmutatta báját a reggeli fényben a szártalan kankalin.
Virág a reggeli fényben / Fotó: Pető Piroska

Van egy kedvenc virágom, ami gyerekkorom óta elkápráztat rendhagyó külsejével. Édesapám mutatta meg nekem, ez volt az első védett virág, amit megismertem. A kökörcsinek a tavaszi táj ékességei, kisgyerekként a Dörgicse melletti szőlőhegyen hancúroztam a lilás színű, szőrös virágok között.

Azóta is minden tavasszal figyelem, mikor emelkednek felül a füvön ezek a szépséges növények. A leánykökörcsin a boglárkafélék családjához tartozik, kedveli a meleg fekvésű gyepes területeket, réteket. Pár nappal ezelőtt a Pécsely feletti Derék-hegy felső részére látogattam el, ahol reméltem a virág felbukkanását. Már-már reményemet elveszítve lépkedtem a bágyadtan sütő nap fényében, amikor valamiért leguggoltam: mintha magához hívott volna a virág, megleltem az első példányokat. Őszinte örömömben felkiáltottam, és odafigyelve, nehogy rátapossak, és a fényképezőgépem után nyúltam.

Hamarosan ibolyaszín virágokkal tündököl a leánykökörcsin:

Az előre jósolt felmelegedés rohamosan gyorsíthatja a természet éledését, egyre több növény csatlakozik majd, és a legszebb időszak következik.