A legenda szerint itt temették el Koppány vezért

Van valami hatalmas a Kupa-Koppány vezér emlékparkban. Nem tudom megmondani, mi az, de amikor felértünk a domb tetejére, és elénk tárult a Szkíta Golgota néven is ismert, Szólád-Nezdétől nem messze található emlékpark, mindannyian elcsöndesedtünk néhány percre, és csak bámultuk a fennsíkot és a panorámát. Társaságunk egyik tagját egész nap fejfájás gyötörte. Különös, de amint odaértünk, néhány perc múlva azt mondta: elmúlt. Már nem fáj. Nem tudjuk, hogy valóban a hely ereje hatott, vagy sem. De tény: a fájdalom abbamaradt.

Kupa-Koppány Emlékpark – Szkíta Golgota / Fotó: ORSZÁGKÉP

„Jó irányba megyünk az emlékpark felé?” – egy helyi lakost– vagy nyaralótulajdonost – kérdezünk Szóládon, mert már nem nagyon tudjuk, hogy valóban jó irányba hajtunk-e az autónkkal, mert az út meglehetősen hepehupás. Valóságos tankcsapdákat kell kerülgetni, óvatosan, mert bármikor elakadhatunk.

Hirdetés

„Igen, jó az irány, de oda nem lehet ám autóval felmenni.” – mondja a férfi. „Itt lesz egy kanyar, amerre a tábla mutatja, aztán a következő táblánál, egy kisebb mezőt találnak, na, ott tegyék le a kocsit. Onnan már csak gyalog lehet menni, de ne ijedjenek meg, nincs messze. Sokan azt gondolják, hogy ott temették el Koppány vezért.” – mondja, aztán bemegy a házba.

Azt nem tudjuk, hogy valóban így van-e, de az jó hír, hogy nincs messze már a golgota, mert bár nagyon szerettük volna megnézni a Kupa-Koppány Emlékparkot, mégiscsak nehéz túrázni a kánikulában.

Megtaláltuk a kis tisztást, letettük a kocsit, és irány a Szkíta Golgota.

Az első tíz percben még gyanútlanul kaptattunk felfelé a dombon. Rajtunk kívül senki sem volt a környéken sem, néma csönd vett körül. Csak a bogarak, lepkék, darazsak, gyíkok és a madarak neszezése hallatszott. Mi sem szóltunk – a hőség és az emelkedő kezdte kivenni az erőnket.

Az egyik barátunk feje pedig reggel óta fáj. Már két fájdalomcsillapítót is bevett, de nem sokat javul. Migrén – mondja. Ilyenkor három napig fáj, szinte szaggat.

Húsz perc múlva már érezzük: ez egyre nehezebb. Meredek az út, nagyon meredek. Nincs árnyék – lényegében fentről tűz a nap. Egyre inkább lemaradozunk egymástól, és lihegve tesszük meg a métereket.

Egy kilométer után egy fából összetákolt kis pihenőnél megállunk. A hátizsákban cipelt langyos vízből iszunk, és újra erőt gyűjtünk – bár az már erősen fogyatkozik.

Kapaszkodunk tovább.

Itt van, már nincs messze – mondom, mert úgy látom, hogy már fent vagyunk a fennsíkon, látom a Balatont, szemben Badacsony, annyira magasan vagyunk, mintha az ország tetején lennénk, nem lehet az már olyan messze.

Somogy megye legmagasabb pontja / Fotó: ORSZÁGKÉP

Tévedek.

Hiába értünk fel, még mindig csak felfelé kell kapaszkodni, bár már nem olyan meredeken. Barátaim közül többen kicsit zsörtölődnek, hogy miért indultunk el ilyen hőségben ide, nem volt szó arról, hogy túrázunk, könnyű séta volt betervezve.

A Kupa-Koppány Emlékpark – Szkíta Golgota / Fotó: ORSZÁGKÉP

Aztán csak odaérünk. A Kupa-Koppány Emlékparkhoz, a Szkíta Golgotára.

Amikor mindannyian felérünk, elcsendesedünk. Ez Somogy megye legmagasabb pontja.

Senki sem szól.

A Kupa-Koppány Emlékpark – Szkíta Golgota / Fotó: ORSZÁGKÉP

Van valami hatalmas ezen a fennsíkon, valami megfogalmazhatatlan, ami magával ragad, lépni is alig tudunk, mintha mágnes vonzaná a lábunkat. Csak állunk, és bámulunk.

Kupa-Koppány Emlékpark – Szkíta Golgota / Fotó: ORSZÁGKÉP

Az emlékpark körül nincs kerítés, nincs belépő, nincs ember sem a környéken. Csak mi, szuszogva, lihegve, valósággal megrendülve a látványtól, és a hely varázsától.

Gyógyító fennsík

A turisztikai oldalakon azt lehet olvasni, hogy a helyiek régóta gyógyító erejéről ismerik a helyet. Régen állítólag talicskában tolták fel az idős, beteg embereket. Abban reménykedtek, hogy a föld energiája meggyógyítja őket.

Ahogyan a faluban is mondták: többen azt gondolják, hogy itt temették el Koppány vezért. A helyi legenda szerint valójában nem is négyelték fel, hanem valahol a Nezde-hegyen helyezték örök nyugalomra, és lelke ma is bolyong.

Kupa-Koppány Emlékpark – Szkíta Golgota – Csaba királyfi székely kapuja / Fotó: ORSZÁGKÉP

Az öregek azt is beszélik, hogy a negyvenes években a Csordás néni bivalyai lefeküdtek a fennsíkon, és bikacsökkel is alig lehetett elhajtani onnan az állatokat. Vagyis valamiféle energia is jelen kell, hogy legyen.

A Szkíta Golgotán kilenc emlékművet állítottak.

Látható itt Attila szobra, Csaba királyfi székely kapuja, Baán kagán köve, Magyar táltos szobra, Koppány szobra, Babba Mária szobra, Veronika harangláb, Kettős kereszt, mellette egy kilátó, végül a Szent László kiskápolna.

Kupa-Koppány Emlékpart – Szkíta Golgota – Baán kagán köve / Fotó: ORSZÁGKÉP

Nem egymás mellett, hanem egymástól távol, szétszórva állították fel a szobrokat – amelyek talán éppen emiatt egyfajta furcsa erőt adnak a szuszogó kirándulónak. Mind meg akarja nézni, közelről, megy, nem törődik azzal, hogy már nagyon fáradt, végeredményben már nem is annyira kimerült, viszi a lába, aztán megpihen egy kicsit, lefekszik a földre, és csak nézi az eget, ahogy úsznak a felhők. Tűz a nap, de már az sem számít, teljesen átadja magát a föld erejének.

Kupa-Koppány Emlékpark – Szkíta Golgota / Fotó: ORSZÁGKÉP

A társaságban mindenki leül a földre, és némán nézzük a tájat. Egyszerűen lenyűgöző. Aztán egyikük megszólal: „már nem fáj a fejem. Elmúlt”. Hogy a fájdalomcsillapítótól múlt-e el, vagy mástól, sosem derül ki. A csapatunk másik tagja csak a fejét rázza. Kérdezem: mi a baj? „Semmi” – mondja. „Csak szégyellem magam, hogy hisztiztem néhány méter kapaszkodás miatt. Mert itt fent egészen másként látok mindent. Megérte. Megérte a túra, a fáradtság.”

Kupa-Koppány Emlékpark – magyar táltos, mögötte a lenyűgöző panoráma / Fotó: ORSZÁGKÉP

Kis idő múltán elindulunk lefelé – amely persze már sokkal könnyebb, és hamar le is érünk a kocsihoz.

Akármilyen fárasztó is, a Szkíta Golgotát, a Kupa-Koppány Emlékparkot érdemes megnézni. Megrendítő, lenyűgöző a park ereje.