Üvegkörtefa, emlékerdő, csodálatos falvak és emberek – a legemlékezetesebb kirándulásaink 2018-ban

Ilyenkor, év végén az ember kicsit megnyugszik, és összegzi az évet. Mi az, amit megvalósított, mi az, amivel több lett, milyen élményei, kalandjai voltak, és mi az, ami még megvalósításra vár. Most mi is összegzünk, és válogatunk a legszebb kirándulásaink közül. Tarts velünk te is!
Vadállatok között jártunk…

Januárban a Veresegyházi Medveotthonban jártunk, ahol megismerkedtünk Kuli Bálinttal, a medveotthon vezetőjével. Lélegzetelállító volt, ahogy a farkasok között beszélgetünk, egészen egyedülálló, ahogy Bálint az állatokkal kommunikál. A farkasok és a medvék is engedelmeskednek neki. Farkasokat simogattunk, és azt is láttuk, ahogyan az egyik medve  két lábra áll Kuli Bálint előtt két méterre.

A legszebb kastélypark…
Hirdetés

Június elején a dégi kastélyba látogattunk. Magyarországon rengeteg gyönyörű kastély van, az egyik legszebb a dégi. Nem voltunk biztosak abban, hogy be tudunk menni, mert tudtuk, hogy felújítják, vagy legalábbis napokon belül elkezdik a felújítást. Szerencsénk volt. Az őr végtelenül kedves volt, bemehettünk a csodálatos parkba, sőt, megismerkedtünk a park tórendszerében horgászókkal is, akik sok érdekes történetet meséltek a kastélyról. Az épületbe már nem mehettünk be, de a kastély parkja is hatalmas élmény volt.

Körtefa – üvegből

Néhány nap múlva Orosházán jártunk, ahol a város központjában lévő különleges teret néztük meg. Titkos bogyók nőnek ott, gyönyörű csobogók, szökőkutak tarkítják, és a közepén egy hatalmas üveg-körtefa található, ami a település jelképe. A legenda szerint 1744-ben, amikor a zombai telepesek az orosházi pusztára érkeztek, egy hatalmas körtefa fogadta őket – ehhez kötötték a lovakat. A körtefa pedig azért üvegből készült, mert Orosháza egyik legnagyobb gyára az üveggyár – évtizedek óta megalapozta a város gazdasági fejlődését. Orosháza óriási meglepetés volt – gyönyörű, csendes, nyugodt kis város, bájos kis kávézóval. Ellátogattunk Gyopárosfürdőre is, ahol olyan gyönyörű a tó környéke, hogy akárhonnan fotóztuk, olyan volt, mint egy képeslap.

Rackajuh, pálos kolostor és egy titokzatos temető

Júliusban Nagyvázsonyban jártunk – nem titkoljuk, ez a település az egyik kedvencünk. Birkát simogattam, utunkat állta egy rackajuh, elsétáltunk a pálos kolostor romjaihoz, és egy titokzatos, gyönyörűen rendben tartott régi temetőre bukkantunk. Azt hiszem, Nagyvázsony polgármestere mintaszerűen vezeti a települést.

A magyar Jurassic Park

Augusztusban bejártuk a magyar Jurassic Parkot – az ipolytarnóci ősmaradványokat néztük meg. Először egy lombkorona-sétányon egyensúlyoztunk 8 méter magasban, aztán megnéztük a 7 millió éves ősfákat, és az erdőben is tettünk egy kisebb túrát, ahol a többi ősi maradványokat mutatta meg nekünk egy túravezető. Izgalmas, páratlan kirándulás volt.

Kőhányás, a csodafalu

Szeptemberben egy gyöngyszemre bukkantunk: Kőhányás a neve. A Vértes közepén lévő apró kis faluban mindössze 15 ház van, és talán, ha négyben laknak. Döbbenetes a csend, lényegében semmi sincs a faluban, csak a nyugalom vett minket körül. Megismerkedtünk az egyik lakóval, aki végigvezetett minket a házában, és olyan ritkaságokat láttunk, amelyből talán az országban nincs is több. Ki gondolta volna, hogy Kőhányáson ilyen csodákra bukkanunk?

Emlékerdő – egy különleges temetkezési hely

Novemberben meglátogattuk az ország legkülönlegesebb temetőjét: az Emlékerdőt. Ez az egyetlen erdeje Magyarországnak, ahol biológiailag lebomló urnákban temetkezhetek az emberek – egy-egy fa gyökereihez temetik az urnákat. Nincsenek sírkövek, nincsenek koszorúk, csak a természet, és az élet természetes körfogása. Egészen csodálatos volt az erdő – halottak napján virágot vittek a hozzátartozók, és a fák tövébe tették.

A mocsárvilág közepén

Szintén novemberben látogattuk meg a tatai láperdőt. 1350 méteren kanyarog a fából készült sétány a mocsár fölött. Megnéztük a holtláp-világot, a föld alatt eredő források buborékjait, felmentünk a kilátóba is, amelyről az egész mocsárvilágot be lehetett látni, és egy fura kis állattal is találkoztunk, amelyről csak hosszas kutatás után derült ki, hogy mi is az valójában.

A leghangulatosabb falu a Pécselyi-medencében

Végül Vászolyt emeljük ki, ezt a hangulatos kis falut a Pécselyi-medencében. Nagyon régen jártunk itt utoljára, és gondoltuk, megnézzük, mennyit változott. A falu elragadó, a források, a vízi színpad, a kis kőhidak és fahidak elvarázsoltak. A templomkertet is bejártuk, és ettünk egy jót a helyi étteremben, a Zománc Bisztrócskában is.