Tippek, hogyan előzzük meg a karácsonyi „túlevést”

  •   
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

Halászlé fehér kenyérrel, töltött káposzta, gesztenyével töltött pulyka, mákos és diós bejgli, mézeskalács, zserbó, csoki, cukorka, drazsé, szaloncukor – szóval, itt a karácsony. Nemcsak otthon készül mindenki, főz, süt, hanem vendégségbe is mennek a családok – és persze, ott is ünnepi ebéddel vagy vacsorával várják őket. Ezt bírjuk ki gyomorrontás nélkül – sóhajtanak fel sokan, mert ugye mégsem lehet azt mondani a nagyinak, a nagynéninek, vagy a keresztpapának, hogy ne haragudjon, most nem eszünk, mert otthon már ettünk, és nem szeretnénk gyomorrontást. Hogyan ússzuk meg sértődés és rosszullét nélkül a karácsonyt, mire figyeljünk, ha mi vagyunk a vendéglátók, hogyan főzzük meg az ünnepi fogásokat – ezekre a kérdésekre válaszol Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője.

„Ne úgy induljunk neki a karácsonyi ünnepeknek, hogy na, most aztán teleesszük magunkat. Inkább figyeljünk a megelőzésre.” – mondta a dietetikus. „Ha megtörtént a baj, vagyis túlettük magunkat, különböző gyomor- és bélrendszeri problémák jelentkezhetnek. Akár hasmenés vagy székrekedés – attól függően, hogy mit ettünk. De súlyosabb eseteknél akut hasnyálmirigygyulladás vagy epegondok is felléphetnek a nehéz, zsíros ételektől.”

képünk illusztráció
forrás: Pixabay

Karácsonykor – azon kívül, hogy otthon is sütnek-főznek az emberek – sokan vendégségbe is mennek, ahol szintén roskadásig tele van az asztal. A szakember azt mondta, hogy próbáljunk figyelni vendégségben is az étkezésre – készüljünk arra, hogy ha több rokont látogatunk meg, bizonyára mindenhol ünnepi lakomával várnak, de ne együk végig mindenhol a menüt.

„Próbáljunk meg az egyik helyen csak főételt enni, a másikon pedig desszertet. Ha tartunk attól, hogy rosszulesik a vendéglátónak, ha nem eszünk valamelyik fogásból, akkor ügyeljünk arra, hogy keveset együnk mindenből. Nyugodtan felezzük meg a tortaszeletet. Így meg is kóstoltuk, de nem ettük túl magunkat.”

Felezzük meg a tortaszeletet!
képünk illusztráció, forrás: Pixabay

“Vagy válasszuk a könnyebb édességeket, ne a tömény, vajkrémes süteményeket.  Fontos, hogy minden étkezésnél legyen valamilyen zöldség vagy savanyúság is a tányérunkon. Ha mi vagyunk a vendéglátók, akkor tervezzük meg úgy a menüt, hogy ne a mennyiség, hanem a minőség, a sokszínű, változatos ételek kerüljenek előtérbe. Próbáljunk fókuszálni a gasztronómiai élvezetekre. Terítsünk különleges módon – éljük ki a kreativitásunkat. Előételnek tehetünk zöldségeket az asztalra valamilyen ízletes mártással, vagy egy gyümölcstálat – különleges, ritka gyümölcsökkel. Minél színesebb az étel az asztalon, annál jobb.”

Tegyünk gyümölcstálat a karácsonyi asztalra
forrás: Pixabay

Ha a hagyományos ételeket készíti el a háziasszony, sokat tehet a család egészségéért, ha például a töltött káposztába barnarizst főz, és darált csirkemellet, és az ételben inkább a káposzta dominál, nem pedig a töltelék. A tejföl pedig legyen kisebb zsírtartalmú. Antal Emese azt is hozzátette: az sem mindegy, hogy fehér- vagy teljes kiőrlésű kenyeret eszünk a halászléhez, töltött káposztához.

Antal Emese, dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője
Óvjuk meg a gyereket a hasfájástól

A gyerekek ilyenkor általában több édességet esznek – nemcsak a karácsonyi sütiket, bejglit, zserbót kóstolják meg, hanem a csokoládékat, szaloncukrokat is.

„Figyeljünk a gyerekekre, ugyanis ők is hamar elronthatják a gyomrukat a sok édességtől. Fontos, hogy ne hagyjuk elöl a süteményeket, csokoládékat. Mindig tegyük el, és csak akkor vegyük elő, ha a gyerek ehet belőle. Ha folyton szem előtt van, nehéz megállni a kicsiknek, hogy ne kóstolgassák egész nap az édességeket. Még a felnőtteknek is nehéz az önmegtartóztatás, ha egész nap az asztalon vannak a finomabbnál finomabb ételek, hát még a gyerekeknek.”

Ne felejtsünk el inni – persze, ásványvizet, nem pedig alkoholt

A folyadékbevitelre is figyelni kell – itt viszont egyáltalán nem baj, ha az asztalon van egész nap egy palack ásványvíz vagy egy kancsó tea.

Az alkohol is okozhat gondokat karácsonykor. A dietetikus hangsúlyozta, hogy lehetőleg az étkezés után igyanak alkoholt az emberek, és inkább fröccsöt, kisebb alkoholtartalmú italokat válasszanak, ne röviditalt, és mindig igyanak hozzá vizet is.

A karácsonyi ebédek után pedig a családok nyugodtan szervezzenek könnyebb sétákat, vigyék el a gyerekeket játszótérre, legyenek kicsit a szabad levegőn. A mozgással is sokat tehetnek az egészségükért.


  •   
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Hirdetés