A gyümölcsdiétától akár hízni is lehet

Most aztán tele vannak a piacok és a boltok friss gyümölcsökkel – dinnye, barack, alma, áfonya, szőlő -, bátran válogathatunk a magyar gyümölcsök közül. Sokan ilyenkor valamiféle tisztítókúrára, vagy fogyókúrára hivatkozva gyümölcsdiétába kezdenek. De vajon sikeres-e a fogyókúra gyümölcsdiétával? Milyen gyümölcsöket együnk ebben az időszakban? Mire kell figyelniük a cukorbetegeknek? Ezekre a kérdésekre válaszolt az Országképnek Antal Emese, dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője.
Rengeteg gyümölcs közül választhatunk ebben az időszakban. Mit ajánl a dietetikus? Melyek azok a gyümölcsök, amelyekből válasszunk?

Mindenképpen a szezonális gyümölcsöket ajánlom, a málnát, áfonyát, barackot, szilvát és persze a dinnyét. Ezeknek a legmagasabb a vitamintartalmuk, Magyarországon teremnek, így nem kell több száz kilométerről szállítani. Amint leszüretelik ezeket a gyümölcsöket, rövid időn belül a piacra vagy a polcokra kerülnek. A déli gyümölcsök szállítás közben veszítenek tápértékükből – így ezek helyett a magyar gyümölcsöket fogyasszuk.

Forrás: Antal Emese
Forrás: Antal Emese
Divatos a fogyókúrázók körében a gyümölcsdiéta – most tényleg sokfélét lehet kapni a piacon. Valóban egészséges, ha napokon keresztül csak gyümölcsöt eszik az ember?

A diétába be lehet iktatni gyümölcsnapokat, de egy-két napnál tovább semmiképp sem ajánlom. Még jobb, ha ezeken a napokon nemcsak gyümölcsöt, hanem zöldségeket is eszünk, mert annak ellenére, hogy a gyümölcsök egészségesek, magas a vitamintartalmuk, tele vannak antioxidánssal, sok cukrot is tartalmazhatnak. Egyébként a gyümölcs is és a zöldség is könnyű étel, magas a víztartalma, ebben a nagy melegben kifejezetten frissítő.

forrás: Pixabay
Sokan panaszkodnak, hogy hiába esznek napok óta csak gyümölcsöt, egy dekát sem fogytak, sőt, néha többet mutat a mérleg. Lehet hízni a gyümölcsöktől?

A mértéktelen gyümölcsevéssel az energiaszükségletnél több kalóriát is be lehet vinni, így természetesen a diétázó hízhat, bár azért ez nem annyira jellemző. Teljesen mindegy, hogy milyen élelmiszerből eszünk többet a szükségletünknél – ez lehet gyümölcs is -, ha több kalóriát fogyasztunk, mint amennyit elhasználunk, többet mutathat a mérleg. A gyümölcsök könnyíthetik a diétát, mert a bennük lévő rost serkenti az emésztést, és sokáig teltségérzetet biztosít. Ráadásul a most kapható gyümölcsök – ahogyan már említettem – tele vannak antioxidánssal, vagyis lekötik a szabad gyököket. Utóbbiak – ha túlzott mennyiségben vannak – súlyos betegségeket is okozhatnak. Nehezítik viszont a diétát azért, mert néhány gyümölcsnek nagyon magas a gyümölcscukor-tartalma. Ha túl sok fruktózt – gyümölcscukrot – viszünk be, az zsírrá alakulhat, és ha az ember nem mozog eleget, lerakódik, és valóban többet mutathat a mérleg.

forrás: Pixabay
Van-e arra vonatkozóan valamilyen szabály, hogy milyen gyümölcsöt együnk reggel, délben és este?

Egészséges embernél nincs, bármelyik napszakban ehetünk gyümölcsöket.

A cukorbetegeknek kell-e figyelni arra, hogy milyen és mennyi gyümölcsöt egyenek?

Igen, a cukorbetegeknél fokozottan kell ügyelni a gyümölcsökre. Számolni kell a napi szénhidrátmennyiséget, és a gyümölcsök is tartalmaznak szénhidrátot, gyümölcscukrot. Egyszerre nem szabad sokat enni. A napi gyümölcsadagot a nap folyamán elosztva fogyasszák. Fontos, hogy reggel gyors vércukoremelkedést okozhatnak a gyümölcsök – erre külön ügyelni kell. A cukorbetegek minimális mennyiségben ehetnek magasabb cukortartalmú gyümölcsöket, így banánt, szőlőt vagy fügét. Közepes mennyiségben fogyaszthatják a cseresznyét, meggyet, sárgabarackot és sárgadinnyét. Görögdinnyéből, málnából, eperből, áfonyából, almából és körtéből többet is ehetnek.