Túl sok foszfort eszünk – pedig súlyos betegségeket okozhat

  •   
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

 

Az élelmiszeriparban az adalékanyagok tartalmaznak foszfort – a feldolgozott élelmiszerben pedig sok az adalékanyag. És persze: feldolgozott élelmiszerből egyre többet eszünk – így foszforból is. Pedig több kutatás figyelmeztet arra, hogy a foszfor növeli a szív- és érrendszeri betegségek és a csontritkulás kockázatát, de más, súlyos betegséget is okozhat. Miért eszünk ennyi foszfort? Valójában mennyit eszünk? Mit tegyünk, hogy elkerüljük a kockázatot?

Egyre inkább elterjednek a foszfortartalmú adalékanyagok, ez pedig kockázatot jelent az egészségre – ez olvasható az Élelmiszervizsgálati Közlemények című tudományos szaklapban – és a laboratorium.hu-n is.

Szeitzné Szabó Mária tanulmányában leírja, hogy a foszfor az egyik legnagyobb mennyiségben kitermelt és felhasznált elem, és gyakorlatilag minden élőlény szervezetében megtalálható. A szervezetünk működéséhez nélkülözhetetlen, de túlzott fogyasztása káros lehet. A vesebetegeknek különösen figyelni kell a magas foszforszint elkerülésére. A tartósan magas szérum-foszforszint a mellékpajzsmirigy túlműködéséhez, csontvázdeformitásokhoz, lágyszöveti meszesedéshez, szív- és érrendszeri betegségekhez, érelmeszesedéshez vezethet, és jelentősen növeli a halálozási kockázatot.

Az emelkedett foszforbevitel az egészséges emberekben is megbontja a foszfor és kalcium szabályozását szolgáló hormonális egyensúlyt, károsítja a szöveteket, hozzájárul a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásához, az érelmeszesedéshez, ér-belhártyasérülésekhez, vesekárosodáshoz, valamint a csontállomány veszteségéhez, a csontritkuláshoz és az öregedési folyamat felgyorsulásához. A fokozott foszforbevitel a csontok egészséges állapotára is kockázatot jelenthet: egy serdülők között végzett vizsgálat szerint például a csonttörések gyakorisága szignifikáns összefüggést mutatott a foszforsavtartalmú kólafélék fogyasztásával.

Miből adódik a felesleges foszforbevitel?

A magas foszfortartalmú élelmiszerek elsősorban állati eredetűek: a tejben, tejtermékekben húsokban, halakban található a legnagyobb mennyiségben.

Az élelmiszerek természetes foszfortartalma mellett a bevitelt megnövelik a feldolgozott élelmiszerekhez használt foszfortartalmú adalékanyagok. Az élelmiszer-adalékokból származó foszfor könnyen és jól – gyakorlatilag 100%-ban – felszívódik, mivel az már szervetlen, ionizált formában van jelen, szemben az élelmiszerekben található, szerves kötésben lévő foszforvegyületekkel.

feldolgozott élelmiszerek – képünk illusztráció
forrás: Pixabay

A foszfortartalmú adalékanyagok használata évről-évre növekszik, az extra bevitelt már közel húsz éve is 300-1000 mg/nap közöttire becsülték az USA-ban. A lakosság táplálkozása az utóbbi évtizedekben hazánkban is jelentősen változott.

Kétszer annyi foszfort eszünk, mint kellene

Az Európai Unió 13 országából származó élelmiszer-fogyasztási adatok elemzése szerint az átlagos foszforbevitel életkoruktól függően gyerekeknél 600-1600 mg/nap, felnőtteknél 1000-1800 mg/nap, szemben a fent leírt, ajánlott 550 mg/nap értékkel.

A MÉBIH (Magyar Élelmiszerbiztonsági Hivatal, a NÉBIH jogelődje volt) által 2009-ben végzett élelmiszer-fogyasztási vizsgálat adatai szerint a hazai felnőtt férfi lakosság átlagos foszforbevitele 1300 mg/nap, míg nőknél ez az érték 1000 mg/nap. A reprezentatív felmérés adataiból jól látható, hogy a foszforbevitel a lakosság átlagában is jelentősen meghaladja a szükségletet. Emellett a lakosság kalciumbevitele is alacsonyabb a szükségesnél, ami tovább erősíti a magas foszforbevitel kedvezőtlen hatásait.

A cikkben azt írják, hogy a foszfáttartalom tekintetében is szükség lenne egy olyan átfogó felvilágosító kampányra, amely korábban például a konyhasó kapcsán már sikeresen lezajlott. Ezen felül fontos lenne az élelmiszerek jelölésén a hozzáadott foszfortartalom feltüntetésére: könnyen érthető jelölésekkel kiegészítve a fogyasztó számára jelezni lehetne, hogy a termék kevés, közepes, vagy nagy mennyiségű hozzáadott foszfátot tartalmaz.

 

forrás: https://laboratorium.hu/foszforfogyasztas


  •   
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •