Ha fáj valami, először az interneten keresgélünk, – de mire figyeljünk ilyenkor?

  •   
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

A magyarok háromnegyede utánanéz egészségügyi panaszának az interneten, mielőtt orvoshoz menne, és mintegy 70 százalékuk még az orvosi látogatás után is információt keres az ott elhangzottakról – derült ki a Groupama Biztosító legfrissebb kutatásából.  Ez az internetes diagnosztika. Ennek többek között az az oka, hogy nincs ideje a páciensnek feltenni a rendelőben a kérdéseket, vagy az is előfordul, hogy később jut eszébe, mi mindenre szerette volna még megtudni a választ. Olykor pedig nem is érti, mit mond az orvos, mert latin szavakat használ.  Az azonban közel sem biztos, hogy a legmegbízhatóbb forrásokból tájékozódunk, ha egészségünkről van szó. A biztosítótársaság orvosi szakértő segítségét kérte, hogy megtudjuk, mire érdemes figyelni, amikor saját magunk gyűjtjük be az információt.

Sokunkkal előfordulhatott már, hogy egy időszakosan visszatérő fejfájás, hasogató derékfájdalom vagy gyanús kiütés esetén nem rohantunk egyből háziorvosunkhoz. Inkább felkerestük a legnépszerűbb egészségügyi weboldalak egyikét, vagy  segítséget kértünk a közösségi médiában. A Groupama Biztosító megbízásából készült országos kutatás eredményei azt mutatják, hogy a magyar lakosság 75 százaléka utánanéz tüneteinek, mielőtt orvoshoz fordulna. Az internetes diagnosztika miatt, a legnépszerűbb csatornák közé az egészségügyi tematikájú weboldalak tartoznak – a válaszadók 53 százaléka olvas utána ilyen jellegű platformon problémáinak. De sokan látogatnak el internetes fórumokra, közösségi oldalakra is. A megkérdezettek 14 százaléka hasonló tünetekkel küzdő baráthoz, családtaghoz vagy ismerős szakértőhöz is szívesen fordul tanácsért.

Kevés az idő?

Hirdetés


Az utánajárási kedv az orvosi látogatás után sem csökken. Csaknem hasonló arányban olvasnak utána a páciensek a rendelőben elhangzott információknak, diagnózisoknak, javasolt gyógymódoknak vagy felírt gyógyszereknek. A válaszadók 47 százaléka választja ebben az esetben is az egészséggel foglalkozó honlapokat, és 27 százalékuk informálódik fórumokon és közösségi felületeken, ami pontosan megfelel a szakértő felkeresése előtti aránynak. Mindössze 29 százalék jelezte, hogy az orvosi vizit után nem maradnak megválaszolatlan kérdései.

forrás: Pixabay

A többiek információéhségének egyik domináns oka, hogy nem jut elég idő az orvosnál, hogy mindent megkérdezzenek. A másik, hogy a rendelőben nem jut eszükbe minden kérdés. Olykor pedig az is előfordul, hogy nincs elég információjuk feltenni a megfelelő kérdéseket vagy éppen szégyellik azokat.

Dr. Karai Gábor, az Advance Medical Hungary ügyvezető igazgatója szerint az elsődleges ok, amiért a páciensek az interneten tájékozódnak, hogy ott könnyen hozzáférnek az információkhoz. Ha lenne egyéb megbízható és könnyen elérhető információforrás, biztosan sokan igénybe vennék.

Figyeljük a forrást, ne higgyünk az ígéreteknek!

Laikusként nagyon nehéz eldönteni, hogy az internetes keresések eredményeként kapott találatok közül melyik hasznos és melyik nem. Dr. Karai Gábor szerint az egyes weboldalak üzemeltetői a keresőmarketingnek köszönhetően gondoskodnak arról, hogy ha egy tünetre vagy betegségre keresünk, akkor ne a tartalmilag vagy orvosilag legmegalapozottabb, hanem az üzletileg előnyös találatok legyenek a lista elején.

“Azok a weboldalak a leginkább megbízhatóak, amelyeken nem termékértékesítést vagy promóciót végeznek, és ahol egyértelműen feltüntetik az információ forrását, és akár az ezeket alátámasztó orvos vagy egyéb szakértő neve és referenciái is szerepelnek” – véli a szakértő.

Ha komoly a baj, nem hagyatkozunk a netre!

Míg alapvetően szívesebben kérjük ki laikus barátaink, családtagjaink véleményét és olvasunk utána panaszainknak az interneten, ha komolyabb betegségekről van szó, orvoshoz fordulunk. Sőt, többen kérnénk ki több orvos véleményét is. Csupán minden tizedik válaszadó jelezte, hogy nem kérne sosem másodvéleményt. Akik kérnének, azok többek között súlyos betegségek, speciálisabb, nem mindennapos betegségek vagy szövődmények esetén tennék ezt. A megkérdezettek úgy vélték, jól jöhet egy megerősítést adó vagy épp cáfoló álláspont komolyabb műtéti beavatkozások vagy egyéb pénztárcánkat megterhelő kezelések előtt is.

Borítókép: Pixabay


  •   
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Hirdetés