Harminchárom janicsár vigyázta egykor: Csókakő vára

Csókakő vára, ahol a müezzin énekére lett figyelmes egy török világutazó 1664-ben. Akkor még állt ott egy mecset is – de ennek ma már nyoma sincs. Nem ment be a várba, de a naplójába feljegyzést írt: „Ennél előbbre nekünk már nincs várunk, mert annyira a határszélen van, hogy ide minden oldalról az ellenség kakasainak hangja hallatszik.” Soha nem jártunk még ezen a vidéken. Csókakő. Persze, hallottunk már a váráról, és a történetét is többé-kevésbé ismertük, de soha nem utaztunk még erre. Most egy fülledt, meleg, vihargyanús időben elhatároztuk, hogy megnézzük. Az oda vezető út is csodálatos. Csókakő vára pedig gyönyörű már messziről is.  Éppen felújítják, a belépés ingyenes. A vár egyes területeit lezárták – most tárják fel, és renoválják. A legnagyobb jutalom a panoráma, amit a szikla tetején lévő vár legfelső tornyából látni lehet.

Meredek gyalogút

Lélegzetelállító az az utca, amelyen autózunk Csókakő vára felé. Felfelé a hegyre, az út mentén pedig gyönyörű házak. Ahogy feljebb érünk, egyre szebbek a házacskák és persze egyre megdöbbentőbb a kilátás.

Magasan van a vár / Fotó: ORSZÁGKÉP
Hirdetés

Egy tisztáshoz érünk, a hegy lábához. A játszótéren gyerekek játszanak, tanárok vigyáznak rájuk. Az autót letesszük, pedig innen messze van még a vár, úgy látjuk, jaj, nagyon messze. „Legyen kedves segíteni” – szólítom le az egyik tanárt. „Melyik út vezet fel a várhoz?” A tanító készségesen megmutatja, mosolyog és azt mondja: „jó utat, kellemes kirándulást!”

Hát, jó, akkor induljunk neki. Tényleg messzinek tűnik, de kiírták egy táblára a tisztásnál, hogy csak gyalog lehet felmenni a várhoz, úgyhogy el sem indulunk kocsival. És nemcsak, hogy úgy tűnik, messze még a vár, de nagyon magasan is van.

Örültem, hogy végre kiszabadultam az asztal mögül, rohanok felfelé, hogy minél hamarabb megláthassam a várat, ami távolról annyira szép. A párom már szuszog, nehezebben bírja az emelkedőt. Én szóval tartom, mesélek neki a várról, közben előre futok, aztán vissza. És csak beszélek. „Jól van, menj előre, nem tudok most beszélgetni” – mondja, és kaptat tovább felfelé. Persze, én is elfáradtam, mire felérünk a vár kapujához, de kifejezetten jólesik, hogy végre újra érzem a lábamat, az izmaimat, végre tiszta levegővel van tele a tüdőm, végre madárcsicsergés, gyönyörű csend, szóval: minden pillanat ajándék. Szuszogok én is, na.

Megéri felkaptatni / Fotó: ORSZÁGKÉP

Müezzin éneke szólt

Fejér megye középkori eredetű, török időkben is használt vára a csókakői vár.

A falu melletti 479 méter magas sziklára a 12. században építették. A vidék a honfoglalás után a Csák nemzetség fennhatósága alá került, akiknek korai erődítménye Csákvár lehetett. Csókakő várának első írásos említése 1299-ből származik. Akkor Márk fia, István alországbíró lakott benne a családjával és a szolgáival. Károly Róbert viszont megtörte a Csákok ellenállását, és elvette tőlük ezt a várat. Ezután csaknem 100 évig királyi vár volt. Zsigmond király azonban a Rozgonyi családnak adományozta a 15. század elején. Később került a Kanizsaiak kezébe, majd a Nádasdy család tulajdona lett.

Csókakő vára / Fotó: ORSZÁGKÉP
A török hódoltság idején 33 janicsár vigyázott az erődítményre / Fotó: ORSZÁGKÉP

A 16. században a török hódítók hatalmas túlerejével szemben védhetetlenné vált a kicsi vár. Miután 1543-ban Szulejmán szultán serege megostromolta és elfoglalta a közeli Székesfehérvárt, a következő évben Ahmed fehérvári bég fegyveresei előtt lényegében mindenféle csata nélkül kaput nyitottak az ijedt katonák, és feladták Csókakő várát. A török hódoltság idején, mint Fehérvár egyik előretolt megfigyelőhelye volt. 33 janicsár vigyázott az erődítményre.

Visszafoglaltuk / Fotó: ORSZÁGKÉP

Egy török világutazó 1644-ben arra járt.

Akkor még állt egy mecset is a várnál, de ennek már nyoma sincs. A vándor egy müezzin énekére figyelt fel Csókakő vára alatt. Nem ment be a várba, de útinaplójában feljegyezte a vár történetét. A Múlt-kor forrásai szerint ezt írta:

„Csókakő Várpalota és a Bakony hegyei között egy magas dombon álló kicsiny, erős épületű váracska, de én nem mentem be. A várban III. Murád khán dzsámija van, amelyről midőn a mohammedi ezán éneklését hallottam, a vár felől kérdezősködtem. Ennél előbbre nekünk ár nincs várunk, mert annyira határszélen van, hogy ide minden oldalról az ellenség kakasainak hangja hallatszik.”

“Miénk a vár!” / Fotó: ORSZÁGKÉP

A vár 1687-ig fontos török végvár volt, amit kétszer is bevettek a magyarok, de nem tudták hosszabb ideig megtartani. Miután a törököket végleg kiűzték a várból, még rövid ideig használták. Aztán az 1700-as évek végétől sorsára hagyták. A falak összedőltek, a köveket elhordták.

1960-ban részleges feltárások folytak a várban, a 90-es évekre viszont életveszélyessé vált a terület. 1996-ban kezdődtek meg a rekonstrukciós munkák. Aztán minden évben tovább szépült a vár. Ma is folynak feltárások és építkezések.

Csókakő vára / Fotó: ORSZÁGKÉP

Innen a fél megyét látni lehet

Ingyen be lehet menni az erődítménybe. Senki nincs ma itt – csak mi csatangolunk a vár területén. El is kiáltom magam: miénk a váááár!  A felújított része gyönyörű – kicsi, hamar bejárható az erődítmény. Falépcsőkön lehet egyre feljebb jutni, egészen a legmagasabb toronyig.

Falépcsőkön lehet egyre feljebb jutni / Fotó: ORSZÁGKÉP

Félúton aztán meglepetés ér: egy hölgy ül az egyik várteraszon, és rejtvényt fejt. Én meg itt ordibálok, hogy miénk a vár. Köszönök, elnevetem magam, persze, a hölgy is mosolyog. Na, mindegy, most már ő is tudja, hogy hát a vár, az a miénk.

A toronyból páratlan a kilátás / Fotó: ORSZÁGKÉP

A toronyból a kilátás páratlan: belátni fél Fejér megyét, látszik a Móri-árok és a Keleti-Bakony is.

Egyszerűen lenyűgöző. Nehéz elszabadulni a látványtól – távolról látszanak a viharfelhők, máshol pedig a nap süt. Olyan hatalmas területet be lehet látni, hogy az ember szeme is elfárad.

Csókakő vára / Fotó: ORSZÁGKÉP
Belátni fél Fejér megyét, látszik a Móri-árok és a Keleti-Bakony is / Fotó: ORSZÁGKÉP

Kiállítás nincs a várban, csak egy apró kápolna, amelyben egy makettet is meg lehet nézni – már, ha nyitva van. Amikor mi jártunk ott, akkor nem tudtuk bemenni.

Néhány kisebb ágyút és egy kalodát is kitettek.

A lezárt részekre kiírták, hogy itt még feltárások folynak, azért nem lehet bemenni.

A vár melletti sziklára még felfutok – itt is lehet egy kellemeset túrázni, de nem megyünk tovább, mert lóg az eső lába, vagyis inkább a viharé.

Haladóknak több lehetőség van a felfedező túrára / Fotó: ORSZÁGKÉP

Jobb lesz minél hamarabb visszamenni az autóhoz, mielőtt bőrig ázunk, de az biztos: mindenkinek ajánljuk ezt a kirándulást Csókakő várához! Felejthetetlen panoráma és egy izgalmas időutazás vár itt mindenkit, aki rászán öt perc kaptatást ebben a csodálatos környezetben.